Maak jezelf los van examenstress. Je kan het namelijk niet fout doen ♥ Denise Diekstra ♥ Lichtwerkers Nederland

Maak jezelf los van examenstress, je kan het namelijk niet fout doen.

 

Binnenkort is het weer tijd voor het afleggen van de examens en zitten er een hoop kinderen in de stress omdat ze moeten slagen. Ze worden getest of ze al de - uit het hoofd geleerde kennis - bemachtigen en eigen hebben gemaakt omdat ze hun diploma moeten halen. Het moeten, kan zo intens worden ervaren dat ze in het moment van het examen, kunnen bezwijken onder de druk. 

 

De sfeer die je kan waarnemen als je het lokaal binnenloopt, alle tafeltjes keurig en los van elkaar in rijtjes opgesteld. Heb je je potlood, heb je je gum, ben je goed voorbereid? Weer checken of je alles in je etui hebt.

 

En dan begin je, dat geluid van de krabbelende pennen, de juf of meester meneer/mevrouw die je ziet toekijken vanuit je ooghoek als je je blik afwendt van de A4'tjes voor je, het kuchen van je buurman of buurvrouw die een kantje papier omslaat terwijl jij je realiseert dat je nog niet zover bent en je misschien moet opschieten terwijl je je vragen afraffelt en te weinig tijd lijkt te hebben. Allemaal dingen die het er niet makkelijker op maken en op zeker ook niet leuker.

 

De eerste en tweede tijdvak examens

 

De eerste tijdvak examens worden omschreven als de ''normale'' eerste kans examens. Hier heb je één kans om je examen af te leggen. Als je dit niet voor elkaar krijgt omdat je bijvoorbeeld ziek bent geweest, of als het je niet lukt om de score te halen, die je moet halen, krijg je een tweede tijdvak examen - een herkansing. Je mag het dus nog één keer overnieuw doen en als je niet slaagt zoals je zou moeten doen, omdat je een diploma moet halen, noemen ze dat gezakt - je hebt geen papier verdiend omdat je de stof die jou is aangereikt niet voldoende uit je hoofd hebt geleerd.

 

De grootste angst van het examen is natuurlijk bang zijn om te zakken. Deze angst is collectief zo groot dat het als een gordijn hangt over welk examen dan ook. De meerderheid is niet zelfverzekerd zijn diploma te halen maar zit vast in de energie van spanning:  ik ben bang om het niet goed te doen,  als ik maar niet zak, wat vaak drukt op de prestatie en vaak niet tot de werkelijke resultaten leidt die je in je hebt - in je hoofd.

 

Als je zakt, maar jijzelf niet gezakt bent

 

Als je voor je examen zakt, ook na je tweede kans kan dat voelen als een enorme domper. Je hoort tenslotte te slagen voor je diploma. Iedereen heeft je succes gewenst en iedereen heeft je goede tips gegeven, of je die hebt gebruikt of niet, je hebt gefaald. Het ging mis - je bent tekortgeschoten - je hebt de plank misgeslagen, je bent onderuit gegaan en bent afgewezen je diploma in ontvangst te nemen.

 

Wat een nare woorden, je zou bijna denken - als je niet beter wist - dat jij het zakken, zelf bent. Want jij hebt het niet goed gedaan, toch? Anderen hebben het voor elkaar gekregen, maar jij niet. En het maakt niet uit wat de reden was, jij bent niet door naar de volgende ronde, de volgende school, op naar het volgende avontuur van je leven.

Nee, jij bent gezakt, jij bent gezonken, jij hebt misgeschoten en jij hebt gefaald. De school vindt het. Het onderwijs vindt het. Ze kunnen jou niet toestaan om verder te gaan omdat je beter je best had moeten doen en nu zal je nog een jaar op hetzelfde punt moeten blijven staan. 

 

Kun je even stilstaan bij het gevoel dat je nu krijgt bij het lezen van bovenstaand stukje? Het voelt namelijk niet erg fijn. Misschien krijg je er zelfs een beetje buikpijn van of krijg je een drukkend gevoel op je borst of misschien wel in je keel. Dat gebeurt als jij het gevoel hebt dat je niet genoeg bent, niet genoeg hebt gestudeerd, niet goed genoeg hebt opgelet. Allemaal oordelen over jezelf. Want het is toch zo? Als iedereen het vindt? Ook al geeft je moeder je een aai over je bol.

 

En dan nu het FANTASTISCH goede nieuws

 

Jij bent niet gezakt, integendeel: je hebt het fantastisch gedaan, ook al is het niet gelukt. Of je er nu wel of niet hard voor hebt geleerd of dat je iets nog niet helemaal begrijpt, komt eigenlijk omdat het je misschien niet zo boeit. Het is dan veel moeilijker om dingen in je hoofd te proppen, als het niet is waar je interesses liggen.

Stel je voor dat jij graag kapster wilt worden, want dat is het allerliefste wat je wilt, dan heb je bijvoorbeeld niet zoveel aan scheikundige formules of die eeuwig saaie, vervelende wiskundige staartdelingen. De enige staart waar jij wat aan hebt, is die paardenstaart van de mevrouw in de stoel, die graag wilt dat jij een leuke pony knipt.

Of als je toch graag bakker wilt worden omdat je droomt van je eigen cupcake fabriek. Jij, die het heerlijk vindt om lekker met je handen bezig te zijn, lekker te kneden in dat deeg om iets heel nieuws en creatiefs te maken, boeit het eigenlijk niet hoe het paard heet van een man die in 1873 Frankrijk veroverde.

School kan je zien als basis

Een dagbesteding als basis, voor honderdduizend miljoen kinderen die honderdduizend miljoen keer anders zijn. Ze verschillen allemaal van elkaar en vinden allemaal iets anders leuk. Toch hebben al deze honderdduizend miljoen verschillende kinderen allemaal honderdduizend miljoen verschillende talenten.

En al deze kinderen moeten hetzelfde boek leren, wat natuurlijk lang niet interessant kan zijn voor ze allemaal. En als je het niet interessant genoeg vindt, is het gewoon lastig om te leren, omdat je het eigenlijk gewoon liever niet doet. Waarom niet? Daarom niet.  Omdat dat zo voelt.

Je bent liever bezig met dat wat je leuk vind en wordt daar altijd automatisch goed in, omdat dat jouw passie is en jij daar ontzettend veel plezier aan beleeft.

Maar eigenlijk moet je het wel. Het zou goed zijn voor je opvoeding, als je wist wat er in de tweede wereldoorlog heeft plaatsgevonden. Het zou goed voor je zijn als je de schijnbare geschiedenis van de aarde kende. Het zou goed voor je zijn als je de topografie van India uit je hoofd zou leren en het zou ook goed voor je zijn als je nu direct antwoord kan geven op 64x8:5= ?

En dat de meeste volwassenen dat vinden, dat is logisch. Net zoals dat bijvoorbeeld je overgroot opa en oma veel vertellen over de oorlog, en hoe dat voor hun is geweest. En het kan zijn dat je met je oortjes naar achter, geboeid zit te luisteren. Misschien omdat je je daar enigszins wel een voorstelling van kunt maken. Wat ook weer vele, mooie redenen kan hebben.

Maar wat veel logischer is: dat jij liever bezig bent met de dingen die jij leuk vindt. En laten die dingen, precies de dingen zijn, die eigenlijk het allerbelangrijkste en ook nog eens het aller aller gezondste voor jou zijn.

Want als je plezier maakt dan voel je je goed. En als je iets doet wat jij super gaaf vindt om te doen, dan stijgt dat plezier helemaal de pan uit en kun jij hele mooie zelfbedachte dingen gaan doen, waar jij later ook geld mee kunt verdienen en jij je eigen huis kunt kopen met een hele grote tuin eromheen, en misschien wel een trampoline.

School is dus een soort basis voor de zovele kinderen met de zovele talenten. Lang van dat, wat je allemaal leert op school, weet je na een paar maanden of jaren niet eens meer. Waarom? Dan komen we weer terug op hetzelfde onderwerp: het boeit je niet zoveel dus het blijft niet hangen.

En als je er moeite voor doet om je examen te willen halen, is het super fijn voor je als je dan toch slaagt en je het belangrijke papier in handen hebt mogen nemen. De vlag voor de deur met je schooltas eraan, zodat de hele straat kan zien dat jij lekker geslaagd bent. Maar of je ooit nog in je leven, aandacht zult besteden, aan misschien 80 % van dat wat je MOEST leren op school?

Eigenlijk willen we gewoon niet moeten, wij willen gewoon mogen en doen wat we leuk vinden en waar we goed in zijn.

 

DUS ALS DAN GEZAKTE PERSONEN, ZET JE GLIMLACH OP

 

omdat je nu weet dat jij niet gezakt bent, niet gefaald bent of mislukt bent. Het zakken van het ''grote boe boe examen'' staat helemaal los van jou als persoon.  Iedereen blaast dat diploma halen maar zo op. Alsof dat een bewijs zou zijn van jouw succes en dat het jouw succes in je hele leven garandeert. NEE.

Dit papier is alleen een bewijs van een examen dat je ''in goede orde'' hebt afgelegd. En dat is heel fijn voor degene die het haalt, maar tegelijkertijd bewijst het ook helemaal niks. Natuurlijk is het een mooi symbool van het afsluiten van deze schoolperiode. Natuurlijk mag je daar ook trots op wezen, je hoeft dus alleen niet bang te zijn als het je niet lukt. Omdat dit dus niks zegt over jou, als lieve jongen of meid die je bent. 

Scholen lopen steeds meer achter, kleine veranderingen hier en daar, maar ze zijn nog niet klaar voor de kinderen zoals jij en ik. Wat ze enkel toetsen is de kennis van boeken die goedgekeurd zijn door de overheid. Dat is het enige wat er wordt getest. En dat is best schrikbarend eigenlijk. Omdat je haast zou geloven dat je het niet goed deed, of dat je nooit een ''goede baan'' zou kunnen krijgen. Of dat je een te laag niveau hebt, of dat er niks van je terecht komt. Dat je genoegen zou moeten nemen, met minder.

Wat zou er gemeten moeten worden?

Wat werkelijk belangrijk is in het leven en daarmee ECHT belangrijk zal ik hieronder voor je opsommen ㋛ Je kunt dus aan de hand van dit onderstaande lijstje jezelf dikke punten geven om te scoren op dingen die er echt toe doen en die zeggen dat jij alle richtingen op kan gaan die je maar wilt. En dit lijstje is zelfs niet eens compleet, maar kan eindeloos doorgaan. Misschien weet je zelf nog een persoonlijke eigenschap toe te voegen.

Ga maar eens ontdekken wat jouw talenten zijn, waar jij echt goed in bent. En ben je werkelijk verrast, dat je daar ook nog eens bijzonder goed in blijkt te zijn en die jou een goed gevoel geven? Dat is gewoon hoe het werkt! 

 Intuïtief 
 Zelfstandig
 Creativiteit
 Flexibiliteit 
 Discipline
 Reflecteren
 Vrolijk
 Nieuwsgierig
 Mededogen
 Vriendelijkheid
 Dapper
 Zelfverzekerd
 Vrijgevig
 Doelgericht
 Eerlijkheid
 Inspirerend
 Openhartig
 Spontaan
 Spraakzaam
 Teamspeler

 Behulpzaam
 Betrouwbaar
 Samenwerking
 Verantwoordelijk
 Daadkracht
 Leiderschap
 Moed
 Zorgvuldig
 Humor
 Ondernemend
 Enthousiast
 Luisteren
 Optimistisch
 Ruimdenkend
 Wilskrachtig
 Zorgzaam
 Stipt
 Stijlvol
 Loyaal
 Krachtig



Welke richting moet ik op?


Baf, welke richting moet ik op. Heb je inmiddels al een richting gekozen, als je besluit verder te leren op een andere school? Heb je deze keuze gemaakt vanuit het moeten of vanuit het willen? Of misschien omdat het je zo beter lijkt, omdat dat van je wordt verwacht, of omdat je niet weet wat je anders moet of mag gaan doen?

Welke bovenstaande eigenschappen ben je rijk? Want volgens mij, heb je een behoorlijke lijst in bezit. 

We kunnen een keuze maken vanuit ons hoofd of vanuit ons hart. En als we het even helemaal niet meer weten, welke kant we op willen gaan en wat het beste voor ons zou zijn, is dat ook helemaal goed PAPA'S en MAMA'S / OPVOEDERS/VERZORGERS, of jullie alsjeblieft je kind de ruimte willen gunnen zichzelf te ontdekken.

Als je iets kiest wat je leuk vindt en dus grote kans hebt, dat jij daar al goed in bent en er zeker weten nog beter in wordt, kan je plezier ervaren als jij daar de meeste uren van de week mee bezig bent. Want als je iets leert wat je leuk vindt kan je er alleen maar goed in worden/zijn!

Het is ook nog eens zo dat je je gelukkiger voelt dan als je voor iets kiest, wat misschien handiger lijkt, maar jij dit niet zo voelt in je hart. En je dus eigenlijk tegen jezelf in gaat. En jou naar verloop van tijd een naar gevoel kan geven.

Wat vind ik leuk om te doen / Waar ben ik goed in

 

 

Wat jij leuk vindt om te doen is automatisch dat waar je goed in bent en steeds beter in wordt. En hoe heerlijk is het als je een richting op kan gaan waar jij super blij van wordt en dat je voelt dat je de juiste richting opgaat, voor jou. Want iedereen zijn richting is anders.

En als jij nog zoekt naar een richting die bij je past, al lijkt het alsof je alles al hebt probeert en er niks tussen zit wat je leuk vindt, hoef je alleen maar je gevoel te gebruiken, omdat je gevoel jou de weg wijst. Voel je je goed, dat past het goed bij je. Voel je je minder goed, dan ga je op zoek naar iets wat jou een beter gevoel geeft. Zo kom je altijd terecht waar je zijn moet, alleen onthoud wel goed: dat het om de weg gaat, dat jij het naar je zin hebt gedurende de weg. 

Ook ik was altijd maar aan het zoeken en er was niks waarvan ik voelde, dat ik het ECHT leuk vond. Daarom koos ik, als mijn unieke weg, om na de vierde klas te stoppen om nooit meer terug naar school te keren. En voor mij was dat het beste wat ik voor mezelf kon doen.

Ik weet niet of ik ergens beter terecht zou kunnen komen, dan daar waar ik nu ben. Gelukkig en tevreden en vol met passie, als een gedreven Lichtwerker die zich inzet voor de planeet Aarde. Dat is namelijk wat ik het liefste doe en waarvan ik in mijn hart voel dat ik leef. Dat betekent dus ook, dat ik hier heeeel veel uren per week aan kan werken ZONDER het gevoel te hebben dat ik moet WERKEN.

Ach, door te stoppen met school ben ik misschien het kofschip vergeten als ik mezelf afvraag hoe het nou ook alweer zat met die -t of die -d op het einde. Misschien komt het wel omdat dit is, wat mij niet echt kan boeien. 😎

Denise Diekstra
Lichtwerkers Nederland


Healing: Aarden van de Nieuwetijdsenergie

Lichtwerkers Nederland & Lea van der Eem

Donderdag 9 mei om 20:00 uur


Robert Bridgeman

Transformatie Retraites Landgoed Terra Nova

Heerlijk, Zuid Frankrijk!


Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* indicates required

Reactie schrijven

Commentaren: 0