De HSP met HSS (High Sensation Seeker) - Susanne Schouten - Lichtwerkers Nederland

Veel mensen denken dat alle HSP’ers rustig en introvert zijn qua persoonlijkheid. De meeste zijn dit ook, maar dit hoeft natuurlijk niet.

Je kunt als HSP ook extravert zijn. Dit word ook wel een High Sensation Seeker (HSS) genoemd.

In het boek van Elaine Aron is beschreven dat 30% van de HSP’ers ook een HSS is.

Wat is een HSS precies?

De High Sensation Seeker is een persoon die vaak op zoek is naar nieuwe inzichten of ervaringen.

Je gaat graag uitdagingen aan en bent bereid risico’s te nemen. Kenmerkend aan jou is dat je snel verveelt bent, grenzen opzoekt en dat je geniet van de spanning hiervan. Je vind het bijvoorbeeld leuk om aan extreme sporten te doen, presentaties te geven of naar feesten te gaan.

Mensen zien je als een sterke persoonlijkheid die zelfverzekerd is. Je bent een nieuwsgierig en ondernemend persoon. Als je je goed voelt, omring je je graag met andere mensen, hier kun je echt van genieten. Als er te lang niks nieuws gebeurd in je leven, kan je je gaan vervelen.

Je bent erg veelzijdig en dit kan je soms onzeker maken, omdat je niet weet wie je nu eigenlijk bent als persoon. Het ene moment wil je naar allerlei feesten, het volgende moment merk je dat je teveel hooi op je vork hebt genomen en wil je alleen nog maar rust. Ook voor je omgeving kan dit verwarrend zijn.

Het kan een lastige combinatie zijn. Je wilt alles meemaken en beleven, maar door je gevoelige zenuwstelsel raak je wel snel overprikkeld waardoor je erg uit balans kunt raken.

Mijn ervaring

Als ik naar mezelf kijk, ben ik heel lang ongelukkig geweest. Ik had vaak een gevoel van pijn waarvan ik geen idee had waar het vandaan kwam; alles ging toch goed in mijn leven?! (dit was voor mijn burn out)

Nu ik erop terug kijk, weet ik wel waar dat gevoel vandaan kwam. Ik stopte mezelf altijd maar in een hoekje en leefde een teruggetrokken bestaan. En dat terwijl ik mijn hoofd zoveel ideeën had die ik graag wilde doen, maar waarvan ik niet dacht dat het mogelijk zou zijn. Inmiddels heb ik mijn eigenwaarde vergroot en hou ik eindelijk van mezelf. Nu ik zelfverzekerd ben en intuïtief leef, komt de echte Susanne naar boven.

Soms hou ik echt van uit de band springen, grenzen opzoeken, nieuwe dingen beleven. Ik kan het bijvoorbeeld echt leuk vinden om een presentatie te geven, de pitch die ik heb gegeven voor 20 werkgevers had ik oprecht zin in. Ook vind ik het leuk om alleen dingen te ondernemen en nieuwe mensen aan te spreken, nieuwe dingen te beleven. Momenteel staat motorrijden met mijn vader op de planning. De vrijheid en snelheid lijken me heel cool.

Af en toe een feestje kan ik echt van genieten, de muziek en alle mensen die ik er ontmoet. Momenteel staat een wat groter festival bezoeken op mijn verlanglijst. Nu ik mijn hoogsensitiviteit redelijk goed beheers, kan ik dat doen. Ik kan me dan afsluiten voor andere mensen en helemaal opgaan in de muziek, wat ik dan heel intens beleef.

Mezelf zou ik omschrijven als ambivert. Soms introvert, soms extravert. Het is per moment verschillend. Als ik merk dat mijn HSS kant de overhand wilt nemen, heb ik een aantal tips die ik opvolg om tóch dingen mee te kunnen maken, maar om langdurige overprikkeling te voorkomen.

De tips

 Balans vinden

Kijk wat jouw balans is tussen activiteit en rust. Het kan zijn dat je mind op het begin protesteert, die zegt dat je alles wilt meemaken en ondernemen. Als je teveel activiteiten plant, merk je vanzelf aan je lichaam dat het niet kan; overprikkeling en sterk wisselende emoties zijn het gevolg. Van deze ervaringen leer je alleen maar en dit proces is nodig om te weten wat jouw balans is. Dit is voor iedereen anders. Als je eenmaal weet wat jouw balans is, houd je dan aan die grenzen. En accepteer de consequenties als je dit niet doet.

 Je gevoel volgen

Voel goed bij jezelf of je die drukke activiteit op dat moment aan kunt. Vind je dit moeilijk, doe dan eerst een meditatie- of aardeoefening om weer bij je ware kern en dus bij je gevoel te komen.

 Rusttijd na een drukke activiteit

Bedenk je bij elke drukke activiteit hoe belangrijk hij voor je is en of je het bijkomen daarna er voor over hebt. Heb je het ervoor over, plan dan rusttijd in na de activiteit. Als ik bijvoorbeeld naar een festival wil gaan, moet ik daarna echt twee dagen een compleet lege agenda hebben om bij te komen en te ontprikkelen. Een goede omgeving om bij te komen is belangrijk. Voor mij is dit thuis en in de natuur.

 

Ben jij een HSP of ben je ook in het bezit van de combinatie HSP/HSS?

Susanne Schouten
www.hspsamen.com