Help je overprikkelde kind, 6 tips - Marlene de Groot - Lichtwerkers Nederland

Je kent het wel; je kind komt uit school van een drukke dag en zit vol prikkels. Helemaal nu, tegen het einde van het schooljaar. Er is van alles gebeurd waar jij niet bij was.

Het heeft in ieder geval gezorgd dat je kind vol zit. Het hoofdje zit vol, het lijfje nog vol energie die ze kwijt willen. Elk kind uit het op zijn eigen manier.

Wat in ieder geval duidelijk is dat het overprikkeld is. Als ouder wil je dan graag het beste doen voor je kind. Je kunt meer dan je denkt... 6 tips voor jou.

 1. Creëer een basis van rust en kom daar steeds bij terug
Het is cliché maar mag niet ontbreken bij de tips. De basis om rust te creëren voor je overprikkelde kind is duidelijkheid, liefdevol handelen en vooral niet nog meer onrust op hun pad. Dat klinkt gemakkelijk maar als ouder kun je dat als hard werken ervaren. Het vraagt van je als ouder om bij jezelf te blijven. En wat er ook speelt bij jezelf, in het hier en nu te blijven. Alleen dan is het mogelijk om in verbinding te zijn met je kind zodat ze de rust kunnen voelen die jij neer zet. Door aan je eigen persoonlijke ontwikkeling te werken kun je jezelf hierin trainen.

 2. Letterlijk en energetisch schoon spoelen
Een douche of bad hoeft niet alleen als functie letterlijk schoon worden te hebben. De douche zorgt er ook voor dat je energetisch schoon gespoeld wordt. Het water stroomt langs alle meridianen en chakra's waardoor deze in beweging komen. Ook het onbewuste doet graag mee met het schoon spoelen en loslaten, wat heerlijk ontspannend werkt. Kinderen zijn gevoelig en staan dicht bij hun intuïtie waardoor ze dit proces bewust toe laten. Veel kinderen vinden het dan ook heerlijk om hun spa momentje te hebben.

 3. Avondrituelen om prikkels alsnog te verwerken
Creëer een ritueel met je kind om de prikkels alsnog te verwerken. Elk kind is daar weer anders in. Zo heb je kinderen die het fijn vinden om te vertellen. Wanneer ze op bed liggen voelen ze ruimte om te uiten. Stel ze een paar vragen en laat ze lekker vertellen.

Beelddenkers vinden het fijn om bijvoorbeeld met smileys de dag door te nemen. Wat was leuk vandaag, wat was niet leuk. Ze kunnen dan een smiley omcirkelen.

Wat ook mooi werkt is om een energetische oefening met je kind te doen. Visualiseer met dat er een grote zon boven je kind hangt en dat de zonnestralen heerlijk op je kind stralen. Waarbij ze hun handen boven hun hoofd kunnen houden. 'De zon maakt mij helemaal warm van binnen'. Waarbij ze zichzelf een knuffel geven. 'Alle prikkels smelten weg'. Waarbij ze met hun handen van hun hoofdje over hun lijfje naar beneden gaan tot aan hun voeten. Je kunt je creativiteit gebruiken om leuke liedjes of oefeningen te verzinnen.

 4. Masseren doet wonderen
Als energetisch masseur en coach weet ik inmiddels goed de helende werking van een massage. Zeker ook bij kinderen. Maar sinds ik moeder ben, heb ik al veel mooie momenten met mijn dochters mogen beleven. Vooral de voeten en het hoofd werken magisch en maken dat ze soms al in slaap vallen terwijl ik nog bezig ben.

Door te masseren kun je je kind helpen om echt de stap te maken om in slaap te vallen. Zorg dat je zelf lekker relaxt bent door een momentje voor jezelf te nemen. Gebruik lavendelolie, wat al een ontspannend effect heeft. De meeste kinderen kunnen goed aangeven waar ze gemasseerd willen worden. Mijn ervaring is dat de voetjes en hoofd het meest effectief zijn. Masseer op een rustige relaxte manier. Hoe rustiger hoe beter. Je kunt je visualiseren dat je hen steeds rustiger maakt en de hartslag naar beneden gaat. Voordeel is dat je er zelf ook rustig van wordt.

 5. Laat de natuur je helpen
De natuur heeft alles in zich om te rustig te worden. Neem uitwaaien op het strand of aarde in het bos. Ook biedt de natuur mooie middelen om je kind te helpen bij overprikkeling. Bij mijn oudste dochter heb ik bijvoorbeeld veel baat gehad bij een mix van bachbloesems. Voor haar was het een duwtje in de rug voor meer zelfvertrouwen en loslaten. En hielp het haar meer bij zichzelf te blijven waardoor ze minder last had van prikkels. Zo heb je ook cbd-olie die te gebruiken zijn voor kinderen. Zo zijn er allerlei natuurlijk en homeopathische hulpmiddelen die het lichaam ondersteunen bij allerlei klachten.

 6. Sta open voor hulp
Laat je helpen door een coach of andere specialist. Zij kunnen met je mee kijken wat voor jou kind het best werkt. En kunnen je de handvatten geven hoe met (de overprikkeling van) je kind om te gaan.

Weet je wat het mooi is; jij kent je kind als geen ander. Probeer om niet te veel vanuit je hoofd te benaderen maar zo veel mogelijk vanuit je intuïtie en hart.. durf te voelen en te luisteren naar je eigen stem. Durf jezelf te ontwikkelen zodat je er, in deze turbulente tijd, kan zijn voor jezelf en je kind.

 

Marlene de Groot
www.zensecoaching.nl