HSP en depressie: concrete tips - Susanne Schouten - Lichtwerkers Nederland

In deze blog wil ik ingaan op de samenhang tussen HSP en depressie.

Ik heb zelf een depressie gehad en heb meerdere HSP’ers gesproken die dit ook hebben gehad. Daarom vind ik het belangrijk om dit onderwerp te bespreken.

We hebben allemaal weleens een flinke dip, een enorm gevoel van somberheid of van leegte. Soms kan dit heel lang aanhouden, komen er geen positieve gedachten meer en belemmerd het je leven.

Je hebt nergens zin meer in en voelt je somber en kunt last hebben van angsten. Je trekt je terug van sociale en andere activiteiten waar je voorheen wel plezier in had. Je piekert veel of denkt juist nergens meer over na, omdat het je toch allemaal niets meer kan schelen. Je slaap- en eetpatroon zijn ontregeld. En het belangrijkste symptoom: je hebt geen zin meer in het leven. In dat geval hebben we het over een depressie.

Hoogsensitieve mensen zijn extra gevoelig voor depressies. Doordat het zenuwstelsel van een HSP’er extra gevoelig is komen prikkels heel sterk binnen. We hebben het dan over verschillende soorten prikkels. Zintuigelijke prikkels zoals bijvoorbeeld horen (geluiden) en zien (fel licht) worden extremer waargenomen. Prikkels zoals (negatieve) emoties en energieën van anderen zijn ook sterk van invloed. Maar ook het volgen van het nieuws en social media kan een grote belasting zijn. Om het allemaal bij te houden, maar ook de diverse negatieve gebeurtenissen die je voorbij ziet komen wat je als HSP allemaal opneemt.

 

Hoe zorg je er nu voor dat je als hsp lekker in je vel zit?

De juiste omgeving

Als je als HSP veelal in een drukke omgeving verkeerd, kan dit voor overprikkeling zorgen. Als je langdurig overprikkeld bent kun je angstig worden, je down gaan voelen en in een vicieuze cirkel terecht komen. Dit kan zich uiten in een depressie. Verkeer dus in de juiste omgeving.

Zelfliefde

Het is belangrijk om jezelf te accepteren zoals je bent en positief over jezelf te denken. Als je dit niet doet kun je jezelf helemaal naar beneden halen met je eigen gedachten. Ik heb hier in mijn blog ‘het geluk in jezelf vinden’ tips over gegeven hoe je je eigenwaarde kunt vergroten.

Je met de juiste mensen omringen

Als je als HSP met mensen omgaat met een negatieve energie is de kans groot dat je die emotie gaat overnemen. Zeker als dit langdurig is. Bijvoorbeeld als je vriend of vriendin depressief is, verkeer je continu in zijn/haar energie die je dan kan overnemen. Je denkt dan dat je zelf depressief bent. Het is belangrijk om te leren welke emotie van jezelf is en welke van iemand anders is. Dit kun je pas ontdekken als je je gevoel toelaat.

Negativiteit mijden

Als HSP kun je je vervelende berichten extra aantrekken. Ik kies er zelf bewust voor om geen nieuws en geen enge films te kijken, omdat ik die emotie dan overneem en erover ga piekeren en bang word. Als je toch graag op de hoogte wilt blijven, kun je ook alleen de titels lezen op een nieuwssite, zodat je wel weet wat er speelt maar niet alle details weet.

Social media beperken

Social media zoals Facebook en Instagram kan veel energie kosten. Het geeft veel prikkels en kost als HSP meer energie om alles bij te houden. Soms kan je je ook ongelukkig voelen doordat iedereens leven zo ‘perfect’ lijkt. Dit is zeker niet zo, maar de meeste mensen laten de negatieve gebeurtenissen niet zien. Ik vind het zelf ideaal om de social media apps op mijn telefoon uit te loggen en een paar keer per dag te kijken. Dit is wel moeilijk op het begin, het is toch een soort verslaving. Je zult merken dat het je uiteindelijk meer rust oplevert.

Groepsapps op whatsapp kunnen ook veel energie kosten. Je kunt deze op stil zetten zodat je de meldingen niet meer binnen krijgt, of je kunt er bewust voor kiezen om niet in allerlei groepsapps te zitten.

Aarden

Bepaalde ervaringen en gebeurtenissen kunnen HSP’s extra intens ervaren, waardoor zij dit niet kunnen verwerken. HSP’ers denken sowieso veel na. Dit kan doorslaan naar continue piekeren, zorgen maken, in angst leven of negatief denken. Dit kan veel stress opleveren en kan je zelfs depressief maken.

Allereerst is het belangrijk om goed ‘geaard’ te zijn. Aarden is in je lichaam zitten in plaats van alleen in je hoofd. Je kunt een aardeoefening of een meditatie doen. Het kan zijn dat dit weerstand oproept als je dit nog niet eerder hebt gedaan. Dat is omdat het onveilig voelt voor je, je bent tenslotte zo lang gewend geweest om in je hoofd te blijven. Het is belangrijk om het gevoel toe te laten en te weten dat er niks engs gaat gebeuren.

Voorbeeld van een aardeoefening

Ga op een stoel/op de bank zitten en sluit je ogen. Leg je handen op je knieën of rustig naast je neer, net wat fijn voelt. Adem rustig in en uit. Wees jezelf bewust van je voeten die op de grond staan. Blijf een paar minuten zo zitten, bewust van je voeten. Je zult merken dat je je meer bewust bent van je voeten en ze ook intens voelt. Je kunt jezelf indenken dat je alle negatieve energieën en gedachten los laat en nieuwe positieve energie uit de grond opneemt.

 

Natuurlijk komen er tussendoor gedachten op. Het is belangrijk jezelf niet te veroordelen en als je je bewust bent van de gedachten die je hebt, je gedachten weer te verplaatsen naar je voeten. Naarmate je dit vaker doet merk je dat je steeds meer ‘geaard’ bent. Je zult beter in je vel zitten doordat je meer in je lichaam zit en minder in je hoofd. Het is moeilijk uit te leggen, pas na het een paar keer ervaren te hebben zul je begrijpen wat ik bedoel.

Gedachten sturen

Ondanks het aarden kun je nog veel gedachten hebben. Je kunt je gedachten niet zomaar veranderen. Je kan wel bepaalde oefeningen doen om er mee om te kunnen gaan. Bijvoorbeeld een piekerkwartier ’s ochtends en ’s avonds. Je mag dan van jezelf een kwartier piekeren over van alles en nog wat, maar daarna is het klaar. De (negatieve/zorgelijke) gedachten zullen soms terugkomen, maar je zegt dan tegen jezelf dat je je daar nu niet mee bezig gaat houden.

Het kan ook helpen om je gedachten op te schrijven in een soort van dagboek, dan ben je ze kwijt.

Probleem bij de bron aanpakken

Wat mij goed helpt is om te veranderen wat ik niet kan accepteren (en dus aanpakken) en accepteren wat ik niet kan veranderen. Als je iets heftigs/traumatisch hebt meegemaakt waar je over blijft nadenken kan het goed zijn daar met professional over te praten. Als je het probleem bij de bron aanpakt, kan het je systeem verlaten zodat je vervolgens weer lekker in je vel komt te zitten. Overigens is het voor iedereen anders wat je ervaart als heftig/traumatisch. HSP’s kunnen soms erg zitten met dingen waar niet HSP’ers zich minder snel druk over maken.

Energie reinigen

Sowieso is het belangrijk om je energie te reinigen als je je hebt omgeven met negatieve mensen/dan wel als je je hebt omgeven met heel veel mensen; een drukke omgeving. Er zijn diverse manieren:

 Je kunt je energie reinigen door bijvoorbeeld de negatieve indrukken van je af te spoelen onder de douche en schone kleren aan te trekken.

 Je kunt tijdens een aardeoefening de negatieve energieën verwijderen.

 Je kunt vragen aan een hogere macht of aan je innerlijke kracht of ze je willen helpen de negatieve energieën te verwijderen.

Buiten zijn

Daglicht en natuur zijn belangrijk voor een HSP, daar kan je van op laden. Ik maak zelf elke dag een wandeling buiten. Dan ben je er even uit en je zult merken dat je je daarna beter voelt. Ook als je daarvoor totaal geen zin had. Het is wel belangrijk om een wandeling van minimaal een kwartier te maken. Daarna zul je je pas beter voelen doordat er dan bepaalde stofjes in je hoofd aangemaakt worden waar je gelukkig van wordt.

Beweging

Ik noemde net het wandelen al op, dat is al heel goed. Sport zoals fitness of hardlopen is ook heel goed om je beter te voelen. Het is wel belangrijk om te kijken wat je leuk vind om te doen, zodat je het ook volhoud.

Wat zijn jouw ervaringen als HSP met depressie? En wat helpt jou om goed in je vel te zitten?

Susanne Schouten
https://hspsamen.com
Facebook: HSP Samen