Wil jouw kind soms ook niet naar school? - Barbara Veer

Steeds vaker lees je dat kinderen soms even niet naar school willen. En dit is niet, omdat ze geen zin in school hebben.

Nee, dit is anders. Kinderen moeten ‘gewoon’ vaker even bijtanken, hun hoofd leeg moeten maken of even afstand moeten
nemen van de indrukken en energieën in de klas.

Waar zou dit dan aan kunnen liggen?

Dit heeft enerzijds te maken met het feit, dat de leervoorkeuren niet altijd goed overeenkomen met de wijze waarop lesstof wordt aangeboden. Wat maakt dat het kinderen veel energie extra kost om bij te blijven. Hierover heb ik in het artikel ‘ Nieuwe Tijdskinderen Het Nieuwe Niveau’ al meer geschreven.

Anderzijds slokt het ‘verplicht’ op school aanwezig moeten zijn veel energie van een kind op. De focus ligt een groot deel van de dag op leren en presteren. En daarnaast is er veel interactie met andere kinderen, leerkrachten en ouders. Dus ook met de energieën van anderen.

Het gedrag dat kinderen vervolgens kunnen gaan inzetten, kan lijken alsof ze dwars zijn of driftbuien hebben. Of zich zodanig terugtrekken en minder eetlust hebben, dat je zou denken dat ze lichamelijk ziek zijn.

Toch is het vaak hun innerlijk kind, dat ‘gewoon’ aangeeft ‘dit even niet te willen’.

Hoe kunnen we hier als ouders en verzorgers mee omgaan?

Kinderen kunnen zelf heel goed aangeven, wanneer hun energie op is, hun hoofd vol zit of ze zich even moeten ontdoen van alle indrukken en energieën van anderen.

In mijn beleving is het goed om kinderen gewoon dan te vertrouwen en hun even de ruimte te geven. Als een kind voelt en ziet, dat je dat doet, dan groeit het zelfvertrouwen, dat het in staat is om naar zichzelf te luisteren. En dan kan je samen bespreken, wanneer het wel weer klaar is om naar school te gaan en wat het daarvoor nodig heeft.

Scholen en leerkrachten proberen steeds vaker hun best te doen om ouders en kinderen hierin tegemoet te komen en valt er vaak over te praten. En soms helaas ook niet.

Jij als ouder of verzorger blijft de spil tussen kind en school. En zal dit in goede banen moeten leiden. Maar blijf vooral het kind zien en zelf ook voelen wat het juiste besluit op elk moment is. In plaats van in je hoofd te gaan zitten en te denken:  ‘wat zou de school of die en die hiervan vinden?’.

Begrip voor deze nieuwe trend is vaak lastig, maar jij zelf kan als ouder en verzorger het verschil maken. En deze bewustwording verder helpen.

Ik wens je veel wijsheid hierbij.

Hartelijke groet,

Barbara Veer

'Hallo, ik ben Gwen'' is geschreven voor (hoog) gevoelige en anders lerende kinderen. En wordt inmiddels gelezen en omarmd door jong en oud. Daarbij passen professionele begeleiders van kinderen de inhoud toe in hun praktijk of klas en worden er op basis van dit boek zelfs al workshops gegeven via onze academie!

Wie zou jij dit boek gunnen? En waarom?

Vertel het ons hier op facebook. Heb je zelf geen facebook? Stuur dan je inzending naar info@halloikbengwen.nl

Meer weten over het boek om te kijken bij wie het past?

Hier vind je een artikel over de inhoud van het boek.

 

Wil je meer informatie over onze workshops die wij geven op basis van dit boek? Kijk dan eens op www.halloikbengwenacacemie.nl

Past het boek ook bij jou?

Iedereen die aan deze actie meedoet ontvangt rond 15 december 2017 zelf een kortingscode voor de aanschaf van het boek! 

*deze actie loopt tot 15 december 2017, daarna worden de winnaars bekend gemaakt. Per 50 reacties wordt er 1 boek verloot en aan diegene die je hebt opgegeven toegestuurd namens jou : )

Verloting betreft maximaal 5 boeken onder alle reacties. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Trainers van de Hallo, ik ben Gwen Academie zijn uitgesloten voor deelname.